به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سیدان به نقل از روابط علوم پزشکی شیراز، مهرزاد لطفی، در شصت و چهارمین نشست ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کووید ۱۹ استان فارس، گفت: اگر مردم به توصیه های بهداشتی و مراقبتی توجه نکنند، کرونا در خانواده ها بیشتر ماندگار است.

 لطفی افزود: با وجود موفقیت های چشمگیر مجموعه سلامت فارس در راستای مبارزه با کروناویروس، استفاده نکردن اغلب مردم از ماسک هنگام تردد در شهر، زمینه ماندگاری و شیوع این ویروس فراهم شده است.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، افزود: استفاده نکردن مردم از ماسک و رعایت نکردن دیگر موازین بهداشتی مانند رعایت فاصله مناسب با افراد در صورت حضور در اجتماع، خود زنگ خطری است که تمامی تلاش مجموعه بهداشت و درمان را از بین می برد.

تبادل تجربه در مراکز درمانی شهرستان های فارس با استقرار کارشناسان ویژه کووید۱۹، کارشناسان بهداشت و تیم واکنش سریع از سوی بازرسان و ارزیابان دانشگاه، از دیگر تاکیدات رییس دانشگاه در این نشست بود.

وی با تاکید بر تداوم نظارت بر آزمایشگاه های تشخیصی کروناویروس در استان، افزود: تیمی از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعزام شد تا دستورالعمل ها و آموزش های موردنیاز را به این مراکز ارایه دهد.

لطفی با قدردانی از تلاش کارگروه علمی مبارزه با کروناویروس، تاکید کرد: آمارها نشان می دهد که تلاش کادر درمانی بخش مراقبت های ویژه درگیر با کرونا در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان ثمربخش بوده است.

مرگ براثر کرونا در فارس کمتر از متوسط کشوری است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین گفت: با تلاش تیم های سلامت در دانشگاه، میزان مرگ و میر ناشی از کروناویروس در استان فارس، کمتر از متوسط کشوری است.

لطفی با بیان اینکه ۹۰ درصد از فوت شدگان براثر ابتلا به کووید ۱۹ در فارس، دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند، یکی از اقدامات خوب این استان را توسعه آزمایشگاه و امکانات آزمایشگاهی دانست و خاطرنشان کرد: در کنار اقدامات تشخیصی و غربالگری، تیم های درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با جانفشانی و دانش گسترده، توانسته اند در نجات جان بیماران مبتلا به کروناویروس به موفقیت های گسترده ای دست یابند،

وی اضافه کرد: ثمره این تلاش، کاهش حداکثری آمار مرگ و میر بیماران در استان فارس نسبت به متوسط کشوری است که این موفقیت می تواند به عنوان الگویی در سطح بین المللی مطرح شود.

لطفی این موفقیت را مدیون همت دسته جمعی و خدمات شبانه روزی اساتید و تیم های پرتلاش بهداشت و درمان فارس عنوان کرد و گفت: امید است با مشارکت گسترده مردم در امر سلامت خود و حمایت سازمان ها و نهادها، همچنین به پاس این حجم از خدمات تیم های سلامت، بتوانیم در آینده نزدیک بر این اپیدمی فائق آمده و شاهد ریشه کنی آن باشیم.

انتهای پیام