اخبار مهم » بهداشت » پیشخوان » سلامت
کد خبر : 5455
چهارشنبه - ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶

آماری که خبر از یک فاجعه در فارس می‌دهد

آمار ابتلا و شمار جانباختگان کرونا روزبه روز بیشتر می‌شود و ترس و دلهره‌ای که مدتی کوتاه فروکش کرده بود حالا دوباره سربرآورده؛ آیا در این مسیر همه چیزآن‌گونه که باید پیش رفت یا کوتاهی‌هایی صورت گرفت تا ماجرا نصفه و نیمه رها شود و اوضاع را تا حدی وخیم سازد؟ آماری که به یکباره اوج می‌گیرد و خبر از رخدادی فجیع می‌دهد!

آماری که خبر از یک فاجعه در فارس می‌دهد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طلوع سیدان، از ابتدای پیدا شدن سروکله کرونا، کسی فکرش را هم نمی‌کرد که این ویروس کوچک آنقدر قدرتمند باشد که بتواند ماه‌ها ذهن و فکر همه مردم دنیا را به خود مشغول و هزاران انسان را به کام مرگ بکشاند!

ویروسی که با آمدنش در صدر اخبار همه رسانه‌ها قرار گرفت و همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داد.

از تعطیلی مشاغل و کسب وکار و رکود اقتصادی ناشی از آن گرفته تا به مشکل برخوردن در تامین معیشت اقشار آسیب‌پذیر و یا حتی آسیب‌های روحی و روانی که با خود به دنبال داشت.

این کوچک موذی شاید در روز اول ما را آنقدرها ترساند که مسوولان فشارهای سفت و سختی را لحاظ کنند و محدودیت‌هایی را در نظر گیرند و ما با خوش خیالی تمام مبنی بر اینکه تا یکی دوماه دیگر با این ویروس خداحافظی خواهیم کرد، به این محدودیت‌ها تن دادیم! فارغ از اینکه این ویروس حالا‌حالا‌ها دست از سر مردم جهان برنخواهد داشت!

تعطیلی دوسه ماهه کسب‌و کارها در ایران، تعطیلی سیستم حمل‌و نقل عمومی، سخت‌گیری جهت رعایت بهداشت، لغو کردن مراسم‌ها و مجالس عمومی، مساجد و بقاع متبرکه و در نهایت قطع روابط دوستانه و خانوادگی از جمله مواردی بود که بسیاری از مردم در دو ماهه اول شیوع کرونا در ایران به آن تن دادند. هجوم مردم برای تهیه ماسک و دستکش و تهیه مواد ضدعفونی در صف‌های طویل و فراهم شدن فرصت سوء‌استفاده برای سودجویان نیز از دیگر عواملی بود که کرونا برایمان به ارمغان آورد!

اکنون که بیش از چهار ماه از شیوع کرونا می‌گذرد؛ اما انگار حکایت روز از نو و روزی از نو رخ نمایانده است!

آمار ابتلا و شمار جانباختگان روز به روز بیشتر می‌شود و ترس و دلهره‌ای که مدتی کوتاه فروکش کرده بود حالا دوباره سربرآورده و بار دیگر مسوولان را در اعمال محدودیت‌های جدی و هشدارهای علنی مصمم تر کرده است.

حال باید دید مشکل از کجاست؟ آیا در این مسیر همه چیزآن‌گونه که باید پیش رفت یا کوتاهی‌هایی صورت گرفت تا ماجرا نصفه و نیمه رها شود و اوضاع را تا حدی وخیم سازد که در عرض ۲۴ ساعت شاهد مثبت شدن تست بیش از ۳۰۰ نفر در فارس باشیم؟! آماری که به یکباره اوج می‌گیرد و خبر از رخدادی فجیع می‌دهد!

وضعیتی که موجب رخنه کردن بیم و هراس در دل همه مردم شده است! آماری که در کشور از مرز ۱۹۵ هزار نفر می‌گذرد و خبر از خطری جدی می دهد.

بدون شک عدم استفاده از ماسک، عدم رعایت مسایل بهداشتی و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توسط مردم از مهم‌ترین عوامل رشد دوباره شیوع ویروس است. مردمی که انگار هنوز هم ماجرا را جدی نگرفته‌اند و بدون رعایت بهداشت و استفاده از ماسک دوشادوش هم در خیابان‌ها پرسه می‌زنند و به شیوع هرچه بیشتر این ویروس نامرئی کمک می کنند.

 در این میان کم‌کاری برخی مسوولان مربوطه راهم نباید نادیده گرفت؛ چرا که نخستین گام اشتباه در ابتدای ورود ویروس کرونا به کشور، موضع غلط مسئولینی بود که معتقد بودند: “قرنطینه برای قبل از جنگ جهانی اول است، به هیچ‌وجه با قرنطینه موافق نیستیم”

این موضع‌گیری منجر به کم‏‌توجهی مردم به اهمیت کرونا شد و نتیجه آن گسترش شدید این بیماری در کشور بود که می‌توانستیم با جدی گرفتن مسأله و اقتدار در تصمیم‌گیری، میزان ابتلا را در همان روزهای نخست کم کنیم.

اعمال محدودیت‌های حداکثری در هفته اول می‌توانست از شیوع گسترده ویروس جلوگیری کند که متاسفانه مسئولین زمان طلایی اجرای آن را از دست دادند.

با این حال پس از دست دادن روزهای طلایی، استراتژی سرکوب، نحوه دیگری از مدیریت در برابر کرونا بود و به معنای اقدامات ضربتی و سنگین که بیماری را تحت کنترل در آورد و از طریق مراعات اکید اصل فاصله گیری اجتماعی، تست گسترده بیماران و قرنطینه کردن مبتلایان در دستور کار قرار گرفت، از هفته سوم به بعد شیوع، در کشور اجرا شد که در کنترل بیماری نیز موفق عمل کرد.

اما امروز پس از گذشت چهار ماه بازهم موج بیماری شدیدتر شده ولی در عین حال بازهم شاهد عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم استفاده از ماسک در بین مردم هستیم. حتی دیده می‌شود مردم مجالس عقد و عروسی و حتی مجالس ترحیم را هم به قوت گذشته برگزار می‌کنند!

لذا به نظر می‌رسد تصمیمات جزیره‌ای در کنار عدم رعایت سفت و سخت پروتکل‌های تعیین شده از سوی مردم، شرایط را دشوارتر کرده است و شکست کرونا نیز قطعا جز با همت همگانی و همدلی مردم و مسوولان در کنار رعایت شدیدتر موارد بهداشتی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و همچنین ماندن در خانه میسر نخواهد شد؛ چرا که در غیر این صورت سقوط به سمت پرتگاه مرگباری که کرونا برایمان ساخته  است، دور از ذهن نخواهد بود! 

منبع :فارس

انتهای پیام/