اخبار مهم » پیشخوان
کد خبر : 6000
یکشنبه - ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵

جولان کرونا در کوچه‌های بی‌تفاوتی مردم فارس/ رسیدن آمار به عدد ۳۰ هزار

با وجود همراهی بخشی از مردم با توصیه‌های اکید پیشگیری از ابتلا به کروناویروس، هنوز هم بی‌تفاوتی‌ شمار زیادی از شهروندان و برگزاری برنامه‌های جمعی خانوادگی و تردد مداوم در نقاط مختلف، زمینه‌ را برای تداوم جولان بیماری کووید۱۹ مساعد کرده است.

جولان کرونا در کوچه‌های بی‌تفاوتی مردم فارس/  رسیدن آمار به عدد ۳۰ هزار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طلوع سیدان، با وجود همراهی بخشی از مردم با توصیه‌های اکید پیشگیری از ابتلا به کروناویروس، هنوز هم بی‌تفاوتی‌ شمار زیادی از شهروندان و برگزاری برنامه‌های جمعی خانوادگی و تردد مداوم در نقاط مختلف، زمینه‌ را برای تداوم جولان بیماری کووید۱۹ مساعد کرده است.

طی یک ماه اخیر، شدت بروز و شیوع کروناویروس در استان فارس منجر به پهن شدن فرش قرمز کووید۱۹ در حداقل ۲۱ شهرستان شد و آمارها را در مسیر صعودی، سرعت بخشید و زمینه را برای افزایش قدرت ابتلا و عفونت‌زایی این ویروس مرگ‌آور، فراهم کرد تا شمار افراد مبتلا از ۳۰ هزار نفر عبور کند.

اکنون به مرحله‌ای از همه‌گیری کووید۱۹ در استان فارس رسیده‌ایم که اعضای ستاد مدیریت کروناویروس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در جلسه صبح یکشنبه ۵ مرداد خود، دست استمداد به سوی رسانه‌ها دراز کرده و خواهان همراهی بیشتر و مستمر خبرنگاران و روزنامه‌نگاران برای آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی پیرامون مخاطره آمیز بودن شرایط کنونی استان و تداوم روند افزایشی بسیار خطرناک تعداد مبتلایان و فوت شدگان این بیماری شدند.

با رعایت دستورات بهداشتی، استان فارس به‌وضعیت عادی خود نسبت به این بیماری باز می‌گردد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این جلسه ضمن قدردانی از رسانه‌های استان در خصوص همکاری با مجموعه دانشگاه برای مقابله با کروناویروس اظهار کرد: با توجه به بی‌توجهی برخی افراد به دستورات بهداشتی و جدی نگرفتن این بیماری مرگ‌بار، نیاز است از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ها مانند صدا و سیما، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای آگاهی‌بخشی بیشتر مردم نسبت به خطرات بیماری کووید۱۹ استفاده شود.

مهرزاد لطفی یکی از راهکارهای مهم رهایی از وضعیت قرمز در استان را جدی گرفتن این بیماری و استفاده از ماسک عنوان کرد و افزود: با رعایت دستورات بهداشتی، استان فارس به‌وضعیت عادی خود نسبت به این بیماری باز می‌گردد.

لطفی با بیان اینکه مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز از تمام ظرفیت بیمارستان‌های استان برای ارائه خدمت به بیماران کووید۱۹ استفاده می‌کند، ادامه داد: مردم نباید این تلاش مسؤلان و تیم‌های درمانی را نادیده بگیرند و باید فرهنگ استفاده از ماسک در بین خانواده و جامعه ترویج گسترده‌تری یابد، زیرا در حال حاضر مهم‌ترین راه پیشگیری از کروناویروس، استفاده از ماسک است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، وضعیت آمار مبتلایان به کروناویروس و جان‌باختگان این بیماری در شیراز و دیگر شهرستان‌های استان، روند انجام تست‌های pcr در مراکز ۱۶ ساعته، فعالیت آزمایشگاه‌های تشخیصی کووید۱۹، اقدامات کارگروه‌های مختلف ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کووید۱۹ را مورد بررسی قرار داد.

حدود ۳۰ هزار مبتلا و قریب به ۴۰۰ فوتی

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در جمع خبرنگاران به تشریح آخرین وضعیت آماری کروناویروس در فارس پرداخت و گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاامروز ۲۰۶ هزار و ۹۹۰ نمونه در آزمایشگاه های تشخیصی مولکولی استان بررسی و نتیجه ۲۹ هزار و ۹۹۵ مثبت اعلام شده است.

سید روح‌الله حسینی با بیان اینکه ۲۵ هزار و ۷۷۷ نفر از مبتلایان بهبود یافته و از مراکز درمانی و یا ایزوله‌ی خانگی خارج شده‌اند، گفت: آمار کل بیماران مشکوک و یا علامت‌دار بستری در مراکز درمانی استان فارس ۱۳۰۶ نفر است که از این تعداد وضعیت ۱۲۰ نفر وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین با اشاره به فوت ۱۶ نفر دیگر از مبتلایان به کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در فارس، تاکید کرد: اگر شهروندان مراقبت‌های بهداشتی لازم، خصوصا استفاده از ماسک و شست و شوی مرتب دستها را رعایت نکنند، همچنان این شرایط تداوم خواهد داشت.

تداوم روند فزاینده شمار مبتلایان و فوت شدگان از بیماری کووید ۱۹ در فارس چیست؟

حسینی در عین‌حال با اشاره به اینکه اکثر شهروندان در فارس، مسائل بهداشتی را مراعات می‌کنند، از هموطنان درخواست کرد که تا کنترل این بیماری، از میزان ترددهای غیر ضرور خود در شهر خصوصا معابر و اماکن پرتردد کاسته و از برگزاری میهمانی، دورهمی یا رفتن به تفریحات خارج از منزل به شکل جمعی خودداری کنند.

به گزارش طلوع سیدان،تداوم وضعیت مخاطره آمیز ابتلا به کروناویروس و مرگ و میر ناشی از آن در حالیست که فعال شدن ارائه دهندگان خانه‌های مبله به مسافران در ورودی‌های مختلف شیراز کاملا مشهود است و شمار مسافرانی که برای گذران تابستان گرم، از مناطق جنوبی به این شهر سفر کرده‌اند، افزایش یافته است.

اگرچه طی سه هفته گذشته، برای دومین بار سیستم حمل و نقل عمومی در شیراز متوقف شده است اما بخشی از مردم که ناگزیر به تردد در شهر هستند، با رانندگان تاکسی و مسافربرهای شخصی بی مبالاتی روبرو می‌شوند که نه تنها از ماسک و دستکش استفاده نکرده و رعایت الزام نصب جداکننده را نمی‌کنند، بلکه با حداکثر ظرفیت به جابه‌جایی مسافران مشغولند.

حضور شهروندان در بازار و معابر پرتردد شهری، فعال بودن مطب‌ها و مراکز خدماتی مختلف، عرضه مواد غذایی خام و طبخ شده در حاشیه خیابان‌ها و معابر شیراز و فعال بودن برخی از باشگاه‌های ورزشی خصوصی و …. همه و همه به تداوم روند فزاینده شمار مبتلایان و فوت شدگان از بیماری کووید۱۹ در فارس و شیراز کمک کرده است.

انتهای پیام/