به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طلوع سیدان، علیرضا کمره‌ای در برنامه تلویزیونی پرسشگر در پاسخ به این پرسش که چرا آموزش تلویزیونی به مجازی تغییر یافت، اظهار کرد: در این ایام فعالیت معلمان دو برابر شده است، یک بار باید ضبط و طراحی و یک بار ارائه محتوا، بررسی و ارزشیابی را انجام دهند.

وی افزود: از اول اسفند که علائمی از تعطیلات طولانی‌مدت ظاهر شد اصولی را برای پیگیری کارها و استمرار جریان آموزش در نظر گرفتیم که براساس چهار اصل بود، اصل نخست عادلانه بودن آموزش و حداکثر فراگیری بود، اصل دوم مهیا بودن امکانات چون فرصتی برای طراحی مجدد نداشتیم و از قبل آموزش و پرورش شرایط بحران به‌جز زلزله و سیل و وقفه طولانی در جریان آموزش را تجربه نکرده بود، اصل سوم رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت بود چرا که سلامت دانش‌آموزان اولویت بیشتری نسبت به آموزش داشت و اصل چهارم انعطاف‌پذیری در آموزش‌ها بود چون با شرایط ابهام درباره وضعیت تعطیلات مواجه بودیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: از ۱۰ اسفند برنامه‌های آموزش تلویزیونی از طریق شبکه آموزش, ۴ و معارف آغاز شد؛ آموزش تلویزیونی کمرنگ نشده است و تا پایان زمان آموزش ادامه دارد در ابتدا کار با  ۱۲ برنامه شروع شد اما هم‌اکنون به ۲۸ برنامه در روز رسیده است و تلاش می‌کنیم برای شاخه کاردانش طراحی بیشتری داشته باشیم.

آموزش‌های تلویزیونی تا پایان اردیبهشت ادامه دارد

کمره‌ای درباره عدالت آموزشی و این‌که “آیا در آموزش و پرورش آماری وجود دارد که از تعداد ۱۴.۵ میلیون دانش‌آموز چند نفر موبایل هوشمند ندارند؟” عنوان‌ کرد: تلویزیون در دسترس‌ترین وسیله برای آموزش است که با اصول ما منطبق‌تر است، اولویت ما نیز به‌روی برنامه‌های آموزشی تلویزیون است و در تمام مقاطع تحصیلی تا پایان اردیبهشت به‌جز در دروس مهارتی آموزش‌ها ادامه دارد.

۷۰درصد دانش‌آموزان از آموزش تلویزیونی استفاده می‌کنند

وی با ابراز اینکه “نمی‌دانیم  چه‌تعداد از دانش‌آموزان و چه‌مقدار پای آموزش‌های تلویزیونی که ویژگی آن غیرتعاملی است، می‌نشینند”، افزود: معلم نمی‌تواند دانش‌آموزان را ارزیابی و راهبردهای آموزشی طراحی کند، براساس بازخوردی که از آموزش تلویزیونی دریافت کردیم حدود ۷۰ درصد دانش‌آموزان از آن استفاده می‌کنند،  یک شاهد که آن را تأیید می‌کند این است که برنامه‌های آموزش تلویزیون در مجموع بیش از ۹ میلیون بار دانلود شده است و در درس ریاضی بیش از ۱۱۰ هزار بار دانلود داشتیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از دلایلی که به‌سمت آموزش‌های نظارت‌پذیر در سامانه‌های مشخص رفتیم، نقایص آموزش تلویزیونی بود البته یکی از روش‌های ما تلویزیون بود و روش دوم، فضاهای مجازی است که به‌صورت خودجوش توسط معلمان در فضاهای متنوع آموزش‌ها انجام شد اما قابل ارزیابی و سنجش نبود همچنین روش سوم، لکه‌گیری در آموزش بود یعنی در جاهایی که امکان پوشش اینترنت و استفاده از برنامه‌های تلویزیونی نبود با ارسال جزوات آموزشی و درسنامه‌ها، دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دادیم.

چرا شبکه شاد راه‌اندازی شد؟

وی ادامه داد: این ۳ راهبرد اصلی همچنان ادامه دارد اما سنجش‌پذیر و قابل مدیریت نبود بنابراین روش چهارم را که قابل مدیریت باشد در پیش گرفتیم و پلت‌فرم آموزشی ویژه آموزش و پرورش ایجاد شد.

مبنای امتحانات، میزانی از کتاب‌‌های درسی است که تدریس شده‌ است

کمره‌ای درباره چرایی تأکید وزیر آموزش و پرورش برای به پایان رساندن کامل کتاب‌های درسی گفت: آنچه وزیر آموزش و پرورش بر آن اصرار دارد استمرار آموزش تا پایان محتوای کتابهای درسی است نه ارزیابی و آزمون! برای امتحانات بر اساس آموزشی که برای معلمان مسجل شده است و آن را انجام داده‌اند، اقدام خواهد شد، هنوز در حال آموزش هستیم و نمی‌توانیم درباره حجم آموزشی صحبت کنیم اما باید به کفی که یقین حاصل کنیم تمام دانش‌آموزان آن محتوا را دریافت کرده‌اند، توافق کنیم.

۸۰ درصد محتوای کتاب‌های درسی در امتحانات پایه ۱۲

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امتحانات پایه دوازدهم قطعاً حضوری است، متذکر شد: درباره حجم دروس روی ۸۰ درصد توافق و با سازمان سنجش مکاتبه کردیم در امتحانات نهایی، ۲۰ نمره از ۸۰ درصد محتوای کتاب‌های درسی است و ۴ نمره به‌صورت اختیاری از ۲۰ درصد محتوایی است که به‌صورت مجازی و تلویزیونی آموزش داده شده است.

امتحانات پایان سال دوره ابتدایی چگونه است؟

وی ادامه داد: بعد از عید، سناریوهای ما به روش آزمون، سنجش و ارزشیابی برای پایان خوب سال تحصیلی تغییر یافت بر همین اساس امتحانات ۶ پایه اول ابتدایی به‌شیوه ارزشیابی توصیفی است و در پایه ششم امتحانات هماهنگ لغو شد؛ در دوره ابتدایی مبنای امتحانات دانش‌آموزان بر اساس نظر معلم، ارزشیابی در طول سال تحصیلی، آموزش تلویزیونی و مجازی است.

امتحانات هماهنگ استانی پایه نهم برگزار نمی‌شود

کمره‌ای درباره امتحانات دوره متوسطه اول بیان کرد: امتحانات پایه نهم که هماهنگ استانی بود، امسال برگزار نمی‌شود؛ اگر بازگشت به مدرسه را داشته باشیم، امتحانات مشابه روش‌های سنجشی است که بر اساس آیین‌نامه اجرایی وجود دارد، درباره حجم دروس در امتحانات پایان سال  نیز معلم و مدیر مدرسه بعد از مسجل شدن میزان آموزش‌ها به‌صورت غیرمتمرکز تصمیم می‌گیرند.

امتحانات غیرحضوری بر اساس ۴ شاخص

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با ابراز اینکه “ترجیح ما برگزاری امتحانات به‌صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مجوز از ستاد ملی کرونا است، گفت: اگر امکانش فراهم نشود, آزمون‌ها غیرحضوری است که روش‌های آن طراحی و دستورالعمل تدوین‌شده است؛ امتحانات غیرحضوری بر مبنای ۴ محور،  آموخته‌های دانش‌آموزان به‌میزان حجم تدریس‌شده کتابهای درسی، ارزشیابی مستمر نوبت اول، یک ماه فرصت نوبت دوم و آموزش‌های تلویزیونی و مجازی و بازخوردها و انجام تکالیفی است که از دانش‌آموز گرفته می‌شود.

وی تأکید کرد: آزمون اینترنتی هماهنگ نداریم و ارزشیابی از فرایند آموزش را داریم همچنین امتحانات پایه دوازدهم قطعاً حضوری است.

کمره‌ای در ادامه درباره مشکلات پیام‌رسان شاد گفت: دغدغه‌های حقوقی و مالی باید در حوزه کارشناسی پاسخ داده شود و تمایلی ندارم به آن ورود پیدا کنم اما پلت‌فرمی که در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد، افراد زبده دانشگاه شریف از آن حمایت کردند و همراه اول حضور یافت و به‌صورت رایگان به آموزش وپرورش داده شده است همچنین تضمین کرده‌اند تا ۱۵ سال خدمات پشتیبانی، نگهداری و بِروزرسانی را انجام دهند و هر ۵ سال تفاهم‌نامه را بِروز می‌کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: پلت‌فرم شاد در مدت ۱۰ یا ۱۵ روز عینیت یافته است؛ مدل اجرایی شاد همانند مدل مدرسه است یعنی همان مدرسه دانش‌آموز در فضای مجازی شکل گرفته است؛ در پیام‌رسان شاد دانش‌آموزان از طریق متن با معلم در ارتباط هستند، کاملاً مدل پیام‌رسان است چون استفاده از آن ساده است و معلمان و دانش‌آموزان تجربه استفاده از پیام‌رسان را داشتند؛ مباحث ایمنی شبکه شاد  در حد ضرورت رعایت شده است و دلیل اینکه پیام‌رسان‌ها حضور پیدا نکردند این بود که در بحث امنیت نتوانستند تضمین کنند و مشارکت آنها در میانه راه قطع شد.

نصب شاد برای مدارس کاملاً اجباری است

وی در پاسخ به این پرسش که “چرا آموزش و پرورش برنامه‌های تلویزیونی را تقویت نمی‌کند؟” گفت: ما از رسانه‌ها به‌عنوان مکمل برای آموزش استفاده می‌کنیم. تلویزیون و فضای مجازی حکم مکمل را دارند، تلویزیون به‌دلیل ماهیت غیرتعاملی نمی‌تواند جایگزین معلم شود اما در شبکه مجازی همان معلم را با فرصت تعامل بیشتری نسبت به کلاس‌های حضوری داریم؛ با توجه به نوپا بودن شبکه شاد با موانعی روبه‌رو هستیم که برطرف می‌شود.

کمره‌ای در پایان بیان کرد: ۱۱ میلیون عضو شبکه شاد نشان می‌دهد این شبکه قابلیت لازم را دارد، درباره مدارسی که حاکمیتی هستند ضرورت نصب شبکه شاد را تأکید می‌کنیم و کاملاً اجباری است چرا که معلوم نیست شرایط مشابه کرونا را در آینده داشته باشیم یا خیر.

منبع تسنیم

انتهای پیام/