به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طلوع سیدان، رصد اخبار کرونایی طی روزهای اخیر خبر از آماری مرگبار می‌دهد، شنیده‌ها حاکی از آن است که ظرف ۲۴ ساعت گذشته حدود ۴۰۰ نفر در شیراز به کرونا مبتلا شده‌اند و این بدین معنا است نرخ ابتلا در فارس به ۱۰ درصد افزایش یافته است!

آمار مرگباری که خبر از یک فاجعه بزرگ می‌دهد و آژیر قرمز را به صدا درآورده است؛ شنیدن این آمارها نکته‌ای را به ذهن متبادر می‌کند که چرا و چگونه فارس به سمت تنگنای کرونا سقوط کرد؟

فارسی که از ابتدای شیوع کرونا همه چیز را به خوبی مدیریت کرد و کرونا را تحت کنترل داشت!‌‌ در بسیاری از شهرها و استان‌ها حتی شاهد تعطیلی مغازه ها و فعالیت‌ها هم نبودیم؛ در حالی که در فارس بسیاری از مشاغل حتی به صورت خودجوش تعطیل شدند و مردم در خانه ها ماندند تا هرچه سریع‌تر از شرکرونا خلاص شوند.

مردمی که قید درآمد شب‌های عید نوروز را زدند تا سلامتی را به خانه‌هایشان ببرند.

اما امروز شرایط به گونه دیگری رقم می‌خورد و روز‌به‌روز آمارها رو به افزایش است. بدون شک بازگشت به حالت عادی، حضور پر‌رنگ در بازارها، ادارات، بانک‌ها، رفت‌وآمد در خیابان‌های شهر،گردش و تفریح و رفتن به باغ و بوستان نتیجه‌ای جز این هم عایدمان نخواهد کرد!

وقتی بدون استفاده از ماسک و دستکش از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنیم، به هر بهانه‌ای از خانه خارج می شویم، فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنیم و دوشادوش هم در حال رفت‌وآمد هستیم نباید انتظاری جز این هم داشت.

از طرفی توجه به برخی شایعه‌ها همچون از بین رفتن ویروس با گرمی هوا، ضعیف شدن ویروس، خطرناک بودن ویروس برای کهنسالان و عدم ابتلای کودکان همه و همه عواملی بود که ترس‌ اولیه که بسیار هم منجر به رعایت موارد بهداشتی می‌شد را تضعیف کرد و ما را به ناکجا آباد برد!

از دیگر سو برخی سوء‌مدیریت‌ها نیز آب را به آسیاب کرونا ریخت تا همه چیز دست‌در دست هم به صورت یک زنجیره ناگسستنی بار دیگر ما را به روزهای اول و پرخطر کرونا بازگرداند و روی پله نخست بنشاند.

حال به نظر می‌رسد آنچه بیش از هرچیز اهمیت دارد، بیدار کردن حس مسوولیتی قوی در هریک از ماست تا هریک به نوبه خود، خودمان را در این راه پرخطر و گذر از این دامنه صعب‌العبور مسوول بدانیم و درک کنیم که دیگر کششی برای کادر سلامت و درمان باقی نمانده است تا بار این مسوولیت را به تنهایی بر دوش کشند!

منبع: فارس

انتهای پیام/