به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طلوع سیدان؛ از اصلی ترین محورهای سفر رئیس جمهور به استان فارس، بازدید کاملا سرزده از کارخانه آزمایش بود که سبب شد پس از سالها فراموشی و ساکت گذاشتن ماجرا، آزمایش به مرکز توجه رسانه ها، صنعتگران و مسئولین قرار بگیرید.

از جمله اتفاقات پس از این بازدید، اعلام آمادگی مالکان کارخانه برای راه اندازی اولین فاز آن، شامل ۲ خط تولید، تا ۶ ماه آینده بود که کمتراز ۲ روز پس از رفتن رئیس جمهور، توسط معاون اقتصادی استاندار به رسانه ها اعلام شد. تصمیمی عجولانه و غیرکارشناسی که به نظر ناشی از نگرانی مدیران آزمایش و  بیشتر  یک فرار رو به جلو است.

اگر راه اندازی کارخانه به همین سادگی و در ۶ ماه امکان‌پذیر بوده، چرا تاکنون انجام نشده و از اساس چرا چنین کارخانه ای تعطیل شد؟ چرا برای راه اندازی کارخانه هیچ وقت مراجعه ای نشد؟

سید رئوف انوری‌فر، یکی از چندهزار خرده سهامدار آزمایش، که از سال ۷۸ سهامدار این شرکت است، در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز، با ابراز خوشحالی از حضور میدانی رئیس جمهور در شهرک آزمایش و دیدن حال و روز این کارخانه گفت: تشکر می‌کنم از رئیس جمهور محترم که با این بازدید سر زده از آزمایش، هم خیلی خرده سهامداران را خوشحال کردند و هم خیلی از ایرانیان را، به دلیل اینکه آزمایش یک شرکت بسیار با سابقه است که به قول خود رئیس جمهور تقریبا همه در خانه هایشان یکی از کالاهای این را داشته یا هنوز دارند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه با توجه به شعار امسال که مانع زدایی از تولید است، انتظار داریم این مجموعه دوباره سرپا شود و تولید را شروع کند.

با مدیریت کنونی راه اندازی تولید بعید به نظر می‌رسد

انوری فر تصریح کرد: البته من بعید می‌دانم با مدیریت کنونی که چندسال است سهامدار اصلی شرکت آزمایش هستند ما بتوانیم کاری را انجام دهیم

او افزود: چون اینها اساس کارشان این است تمام دارایی ها را بفروشند، همان‌طور که در فیلمهای منتشر شده دیدید، سوله کاملا خالی است و اگر چیزی در آن است پیاز و سایر محصولاتی است که ربطی به آزمایش ندارند.

میزان بدهی‌های آزمایش کمتر نشده‌اند

این خرده سهامدار آزمایش اظهار کرد:  مدیران آزمایش، فضای کارخانه را به عنوان انبار اجاره داده اند و به قول خودشان با این کار درآمدزایی می کنند اما ما عینه چیزی از این درآمد ندیده ایم، گرچه خودشان مدعی هستند تقسیط میکنند و بدهی ها را می پردازند اما بدهی ها میزان تغییری نمیکند.

او ادامه داد: تیمی حاکم بر آزمایش به هیچ عنوان شفاف نیستند و ما نمیدانیم واقعاً دریافتی واقعی چقدر است و در حسابها چقدر قید میشود و اصلاً هیچ نظارتی رویشان نیست.

انوری فر به نمایندگی از کارگران و انبوه سهامداران خرد آزمایش اظهار داشت: درخواست اصلی ما این است که شرکت برگردد به تولید و یکی از موانع اصلی، مبلغ مالیاتی است که دارایی برای افزایش سرمایه در نظر گرفته است، افزایش سرمایه ای که اصلا اعمال نشد و فقط به خاطر اشتباه در حساب و کتابها که یک افزایش سرمایه در دفاترشان ثبت و مشمول شده اما سازمان بورس موافقت نکرد.

سایه سنگین ۶۰ میلیارد مالیات ناحق بر سر آزمایش

انوری فر در خصوص بدهی مالیاتی کلان آزمایش توضیح داد: شرکت آزمایش درخواست افزایش سرمایه از تجدید دارایی ها داشته که مسئول امور مالی وقت کارخانه، قبل از اینکه موافقت سازمان بورس گرفته شود، این مسئله را در دفاتر ثبت کرده و به حسابرس داده، وقتی این افزایش سرمایه در دفاتر ثبت میشود اتوماتیک وار بر آن مالیات گذاشته می‌شود که مالیات گذاشته شد اما سازمان بورس با افزایش سرمایه موافقت نکرد، افزایش سرمایه ای انجام نشد اما مالیات باقی ماند.

او تصریح کرد: یعنی برای کاری که انجام نشده، تا به حال نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان مالیات در نظر گرفته شده و تا وقتی که این مالیات صفر نشود، دیگر شرکت نمی‌تواند سرمایه را افزایش دهد با اینکه قانون است که باید تجدید دارایی داشته و از محل ارزیابی مجدد دارایی ها افزایش سرمایه داشته باشند، اینها این کار را هم نمی‌توانند انجام دهند، علاوه بر اینکه به دلیل داشتن بدهی تولید هم نمی توانند انجام دهند. و کسی هم حاضر نمیشود این مجموعه را  با این بدهی ها بگیرد.

او تصریح کرد: با وجود اینکه شرکت آزمایش دارایی های فراوانی دارد، تقریبا در نصف ایران دارایی داشتند اما مدیران فعلی دارند این دارایی ها را دور از چشم سایر خرده سهامداران می‌فروشند و ما اصلا مطلع نمیشویم و اگر هم مطلع شویم قیمت های خیلی نازلی به ما اعلام می‌کنند، در واقع بسیاری از فروش ها صوری است و بین خودشان است به خودشان می‌فروشند با قیمت پایین بعد دوباره سند  و با قیمت اصلی به شخص دیگری فروخته میشود.

انتقال مداوم درآمدها به خارج از کشور

انوری فر در مورد وضعیت مدیریت کارخانه گفت: مالک آزمایش که به انگلیس مهاجرت کرده، به دلیل عدم شفافیت مالی در بورس و حسابسازی در دفاتر مجرم و به حبس محکوم شده است و تقریبامیتوان گفت فراری است.

او اضافه کرد: قائم مقام شرکت، که اکنون مدیریت آزمایش را برعهده دارد، دستورات مالک اصلی را انجام می‌دهد‌، درآمدهایی که وجود دارد از جمله اجاره هایی که دریافت میکند، مبلغ عظیمش را به خارج از کشور برای سهامدار اصلی انتقال می‌دهد.

این خرده سهامدار  که ۲۳ سال است سهام شرکت آزمایش و مجموعه پیام را دارد اظهار داشت: مالکان کنونی کارخانه با گرو گذاشتن اسناد برخی اموال، وامهایی دریافت کرده اند که علیرغم داشتن درآمد و منابع مالی آنها را بازپرداخت نکردند و اکنون در حال توقیف شدن هستند. او تأکید کرد: کارخانه آزمایش را داشتند می فروختند که رسانه ای شد و دادگستری جلو مزایده را گرفت و گرنه آزمایش فروخته شده بود و تمام شده بود و مطمئن باشید اگر تمام شده بود، بعد از آن می‌آمدند زمین اصلی را در تهران هم می‌فروختند.

وی اضافه کرد: به خاطر اینکه اینها همه شرکتهای تابعه را تصفیه کرده اند تا دستشان باز باشد چون بنایشان بر فروش اموال است که از اقدام آنها جلوگیری شد و ما چقدر خوشحال شدیم از بازدید سرزده آقای رئیسی.

جای حقوق سهام می دادند

انوری فر خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از مردم مرودشت سهامدار آزمایش هستند، چون وقتهایی که پول حقوق کارگران را نمی‌توانستند پرداخت کنند، به آنها سهام می دادند، و اکثر مردم مرودشت در آزمایش کار می کردند.

او تأکید کرد: ۷۰ سال است محصولات آزمایش در خانه ها است اما الان اگر خراب شود، تجدیدپذیر نیست و آزمایش دارد از چشمها دور می‌شود.

انوری فر اعلام کرد درخواست همه ما این است آزمایش سرپا شود و اول مالکان کنونی باید به دلیل عدم شفافیت مالی بازخواست شوند و مجبور شوند یا خودشان در شرکت سرمایه گذاری کنند، یا به کسی سپرده شود که در آنجا سرمایه گذاری کند.

حل مشکل مالیات اولین گام احیای کارخانه

او تاکید کرد: موضوع مالیات در وهله اول باید تمام شود. چند سال است مدیران آزمایش فقط وعده می‌دهند مالیات را حل می‌کنیم اما پیگیر نیستند و با سیاست فرسایش زمانی می‌خواهند از اذهان دور شوند.

او ادامه داد: مالیات اگر صفر شود می‌شود از زیر ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شد، افزایش سرمایه داد و سرمایه گذار جذب کرد.

به گفته انوری فر، آزمایش اکنون به دلیل زیان انباشته زیر ماده ۱۴۱ قرار دارد و کاری نمی‌تواند انجام دهد.

او همچنین با اشاره به عدم شفافیت مالی مالکان کارخانه گفت:  سازمان بورس اعلام کرده تمام دارایی هایشان را اعلام کنند این افراد تا روز آخر اعلام نکردند و بعد یک زمین در یک جای نا آشنا و عجیب معرفی کرد در حالی که در جای جای ایران ملک دارند و اکنون بعد از رفتن رئیس جمهور، پیگیری ها باید از طریق استان انجام شود.

دیدن واقعیت های آزمایش با بازدید سرزده

نماینده مردم مرودشت در مجلس که در بازدید از کارخانه آزمایش رئیس جمهور را همراهی می‌کرد گفت: شاهد این بودیم که رئیس جمهور در شهرستان مرودشت حضور پیدا کردند و یکی از مناطقی که بازدید نمودند، کارخانه آزمایش بود.

جلال رشیدی کوچی افزود: اهمیت موضوع از این جهت بود که این بازدید خیلی سرزده انجام شد و همین باعث شد با واقعیت‌های موجود روبرو شوند و خارج از گزارشاتی که داده می‌شود خودشان از نزدیک آنجا را ببینند.

دستور ویژه به استاندار

نماینده مردم مرودشت در مجلس، بیان کرد: تصمیمی که هنگام بازدید از آزمایش گرفته شد، دستور ویژه ای بود که به استاندار داده شد مبنی بر پیگیری شرایط راه اندازی مجدد کارخانه. که همانجا آقای رئیسی تاکید کردند به آقای ایمانیه که به شکل ویژه برای حل این مشکل اقدام کنند.

رشیدی خاطرنشان کرد: از نتایج این بازدید سرزده هم این است که مدیران هولدینگ پیام اعلام آمادگی کامل کردند و بیان کردند ما حاضریم دو خط تولید در این کارخانه تا ۶ ماه آینده راه اندازی کنیم، ما هم به اتفاق جناب استاندار در سطح وزارتخانه پیگیر هستیم تا مطالبه بدهی ۹۰ میلیاردی کارخانه بخشیده یا امهال و یا تقسیط شود تا اینها بتوانند کمک کنند تا خطوط تولید کارخانه راه اندازی شود.

وی تاکید کرد: موضوع مهم این است که الان ما توانستیم در سطح ریاست جمهوری به کارخانه آزمایش ورود بدهیم، در مجلس در قوه قضائیه و در قوه مجریه هر سه مصمم هستیم که بتوانیم قدم مثبتی را در جهت احیای کارخانه برداریم.

مهلت غیرقابل تمدید به مالکان

رشیدی اعلام کرد: از استاندار خواستم و به رئیس جمهور هم این موضوع را انتقال دادیم که اگر قرار است مالکان کنونی کارخانه، مجدد اقدام به راه اندازی کنند باید جلسه ای با حضور رئیس دادگستری، استاندار، بنده به عنوان نماینده مردم مرودشت و نمایندگان و مدیران عامل این کارخانه برگزار شود، یک بازه زمانی مشخص شود و این به عنوان یک صورت جلسه رسمی تلقی شود که در یک بازه زمانی ما به کارخانه کمک کنیم و شرایط را فراهم کنیم و آنها هم موظف شوند در یک بازه زمانی ۶ ماهه یا یک‌ساله، خطوط تولید را راه اندازی کنند در غیر این صورت اهلیت سلب شود و کارخانه به گروه دیگری واگذار شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است کاری انجام شود با شرط و شروط ما پیگیر هستیم که اگر نیامدند پای کار، کارخانه به افراد صلاحیت دار دیگری واگذار شود

رشیدی اعلام کرد: فشارهایی که از سمت رسانه، دادگستری و مجلس وارد شد همه اینها سبب شده که مدیران کارخانه احساس خطر کنند که ما امیدواریم حضورشان، حضور مثبتی باشد و ما هم قرار نیست به آنها خیلی فرصت بدهیم.

او ادامه داد: بالاخره یک بازه زمانی در نظرگرفته میشود و در همین مدت هم به این شکل نیست ما پیگیر این مشکل نباشیم، این پنبه را باید از گوش در بیاورند که اگر فکر میکنند با این خیال واهی که حالا یک شکلات می‌دهم و الماس را نگه میداریم، از این خبرها نیست و باید بایستند پای کار.

نماینده مردم مرودشت در مجلس گفت: فرصت ما، طولانی مدت نخواهد بود، ۶ ماه فرصت برای راه اندازی مجدد کارخانه از لحاظ منطقی هم قابل قبول خواهد بود.

او افزود: بالاخره این کارخانه هیچ چیز الان ندارد، رئیس جمهور هم که از نزدیک دیدند فقط سوله و ساختمان کارخانه باقی مانده، باید از اکنون شروع به کار کنند، دستگاه و تجهیزات را بیاورند و تا ۶ ماه آینده شروع شده باشد، مدیران کارخانه اعلام کرده اند ما می‌خواهیم کار را شروع کنیم و برای ۵۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد نماییم.

رشیدی کوچی بیان کرد: خوشبین نیستم اما چون مدیران کنونی فرصت خواستند و اعلام آمادگی کردند،  ما هم در این چهارچوب باید حرکت کنیم و این فرصت به آنها داده شود ولی با یک بازه زمانی مشخص، بدون تمدید و بدون اغماض.

استانداری به سراغ مدیران آزمایش رفت

معاون اقتصادی استاندار فارس که از اعلام آمادگی مدیران آزمایش برای آغاز تولید با رسانه ها سخن گفته بود در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز گفت: مدیران آزمایش شب پنجشنبه، پیش از ورود رئیس جمهور حسب دستور استاندار دعوت شدند به جلسه در استانداری، مسئولان آزمایش تا الان هیچ مراجعه ای به هیچ کدام از دستگاه‌ها نداشتند و در واقع آنها سراغ ما نیامدند، ما رفتیم سراغ آنها.

ظفر افشون توضیح داد: بعد از آنکه دعوتشان کردیم استانداری و جلساتی با آنها برگزار کردیم، اعلام کردند که آمادگی احیای مجدد کارخانه را داریم، ما هم استقبال کردیم و گفتیم تلاش میکنیم موانع شما را برطرف کنیم و الان در صدد هستیم که موانع مرتفع گردد.

وی افزود: معتقدم اینها باید مراجعه می کردند و ما سئوالمان از این آقایان همین بود چرا شما یک‌بار به استانداری مراجعه نکردید اما آنها مدعی شدند که در گذشته با ما همکاری نشده و شما تنها کسی هستید که به ما زنگ زدید و وعده دادید ما موانع شما را برطرف می کنیم!! و گفتند ما آمادگی داریم احیا کنیمولی الان اگر شما بتوانید مشکلات ما را برطرف کنید، ما چند قدم می آییم جلوتر.

افشون تأکید کرد: به عنوان دستگاهی که باید تلاش کنیم واحدهای راکد را به حیات مجدد برسانیم، وظیفه مان را در همکاری با تیم مدیران آزمایش انجام می‌دهیم.

وعده ناپخته و غیرکارشناسی، نارضایتی مردم را به دنبال دارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در مورد ادعای مجموعه مدیریتی آزمایش گفت: مدیران آزمایش سالها است پیدایشان نبود، اگر قصد تولید دارند، اول باید مراجعه کنند جلسه تشکیل شود، کار کارشناسی شود بعد در قالب خبر درج شود و وعده بدهند چون اگر این کار انجام نشود تبعات بدی خواهد داشت و حتی دستاورد سفر رئیس جمهوری نیز زیر سئوال می‌رود بنابراین باید این مسائل ابتدا چکش کاری و بعد خبری شود.

حمیدرضا ایزدی اعلام کرد در همین روزهای اخیر یکی از طرح‌های تولیدی استان که در شهرک های صنعتی اطراف تهران کارخانه دار و تولیدکننده هستند، با من تماس داشتند و اعلام کردند ما تمایل داریم بیاییم آزمایش را خریداری کنیم و مثل سابق خط تولید لوازم خانگی راه اندازی کنیم که قرار شد ضمن نامه، با ذکر توانمندی‌ها، به طور کتبی اعلام کنند اما این مسائل بایستی در جلسات کارشناسی مطرح و پخته تر شوند، چه کسی بخواهد شرکت را بخرد؛ چه همین مجموعه کنونی بخواهد مجدد خط تولید راه اندازی کنند.

وی توضیح داد: الان به این سرعت نمی‌توان تصمیمی گرفت و اگر بخواهیم تصمیمی هم بگیریم باید جلساتی گرفته شود، قوه قضائیه، صمت، استانداری، دستگاه‌ها و بانک‌هایی که مطالباتی دارند همه باید باشند که بعد یک جمع بندی درست برسیم.

رئیس سازمان صمت با اشاره به دستپاچگی در اعلام این اخبار گفت: هنوز دو روز هم از سفر رئیس جمهور نگذشته که یک دفعه اعلام شود دو خط تا سال آینده راه اندازی می شود، حتی اگر قرار بر تولید دارند با چه تکنولوژی این کار را قرار است انجام دهند؟ چه نوع طراحی دارند؟ بازار شان کجاست؟ آزمایش که نمی تواند با همان طراحی های قدیم تولید کند؟
تولید آزمایش در چه سطحی خواهد بود؟ اینها توان رقابت در  بازار و آورده ای دارند؟ اصلا قرار است چطور تولید را دوباره شروع کنند؟ آزمایش واحدی بوده که حتی اگر دستگاه های تولیدش هم باشد، سالیان سال گذشته و مستهلک شده است.

وی تصریح کرد: مدیران آزمایش بعد از سالها الان آمدند، که این هم از پیگیری خبرگزاری فارس و اقدام بانک برای به مزایده گذاشتن اموال آزمایش است.

ایزدی تأکید کرد: با این روش دوباره با مشکل روبرو خواهیم شد، نتیجه این دست صحبتها که بدون کار کارشناسی و برنامه ریزی انجام می‌شود، این است که وعده‌ای ناپخته داده می‌شود و اگر کار انجام نشد، باعث نارضایتی مردم خواهد شد.

به گزارش فارس، به نظر می‌رسد مدیران آزمایش نه به خواست خود که به اجبار شرایط، ناچار به ارتباط با دستگاه‌های اجرایی و پاسخگویی شده اند.

و وعده راه اندازی دو خط تولید تا ۶ ماه آینده، بیشتر یک فرار رو به جلو و به جهت رهایی از مسئولیت ورشکستگی کامل کارخانه است. امری که امید است به صلاح آزمایش منتهی شود.

انتهای پیام/