به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طلوع سیدان، ۲۰ سال پس از خاموشی کامل کارخانه آزمایش، رئیس جمهور که بیش از دو ماه از آغاز مسئولیتش نمی گذشت، در سفر به استان فارس، بدون اعلام قبلی وارد کارخانه آزمایش شد.

شرایطی که رئیس جمهور آن را «اسفناک» توصیف کرد، سبب شد استاندار فارس ماموریت ویژه برای حل مشکل کارخانه و احیای آن دریافت کند.

شرکت تولیدی لوازم خانگی آزمایش از نخستین کارخانجاتی بود که به بخش خصوصی واگذار شد و تحت تملک گروه صنعتی پیام قرار گرفت اما پس از گذشت سه سال، کارخانه رو به رکود گذاشت و سرانجام اعلام ورشکستگی کرد. 

۲۴ ساعت پس از بازدید رئیس جمهور، مدیران هلدینگ پیام آمادگی خود را برای سرمایه گذاری مجدد و احیای کارخانه ظرف مدت ۶ ماه اعلام کردند.

این دستپاچگی مسئولان آزمایش برای سرمایه گذاری مجدد، در حالی انجام گرفت که پیش از آن حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت معدن تجارت استان به خبرگزاری فارس گفته بود: اولویت اصلی مسئولان استان راه اندازی واحدهای راکد است، آنها یک قدم بردارند ما ده قدم برمیداریم. بحث این است که باید با ما در ارتباط باشند.

ایزدی تصریح کرد: چندین بار خواستیم که مشکلاتشان را مطرح کنند، ما از توان این کار گروه های تسهیل و رفع موانع تولید، میتوانیم استفاده کنیم و خیلی از مشکلاتشان را حل کنیم، اما باید خودشان هم پای کار باشند. سالیان سال است ما هیچ حرکتی از آنها ندیده ایم.

فرار رو به جلو مالکان آزمایش

گرچه به نظر میرسید این سرعت عمل، چیزی جز فرار رو به جلو ناشی از نگرانی و ترس از دست دادن کارخانه ای که اکنون به انبار تبدیل شده است، نباشد. با این همه، گفتگوها و جلسات متعدد حول محور راه اندازی آزمایش انجام شد و طبق برنامه زمان بندی شده، مالکان موظف به تعمیر زیرساختها، تجهیز کارگاه ها، نصب خطوط تولید و راه اندازی فاز یک تولید در عرض ۶ ماه شدند.

اکنون ۷ ماه از بازدید رئیس جمهور از کارخانه آزمایش و نامه تاریخی مالکان آزمایش برای بازگشت آزمایش به تولید میگذرد و بدون هیچ تغییری در وضعیت کارخانه، همچنان جلسات مسئولان استان با مدیران آزمایش ادامه دارد.

اشتغال ۱۰۰ نفری تا پایان خرداد

رئیس سازمان صمت استان فارس در گفتگو با خبرگزاری فارس در خصوص آخرین وضعیت آزمایش با بیان اینکه جلسه ای با استاندار، رئیس کل دادگستری مرودشت، دادستان استان و مدیر گروه صنعتی پیام، در استانداری برگزار شد؛ گفت: مجریان هلدینگ پیام متعهد شدند حداکثر تا پایان اردیبهشت، کارخانه را با تولید آبگرمکن راه اندازی و طرح تولید سایر لوازم خانگی و حتی محصولات دیگر درکنار لوازم خانگی را به شرط ایجاد اشتغال ارائه کند.

ایزدی افزود: در بحث تولید آبگرم کن مقرر شد با ۴۰ نفر تا پایان اردیبهشت خط تولید را راه اندازی کنند، اما مصوب شد تا پایان خرداد تعداد اشتغال به ۱۰۰ نفر افزایش یابد، تا پایان شهریور به ۲۵۰ نفر و تاپایان سال به ۵۰۰ نفر برسد.

هنوز فرصت هست!

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس تصریح کرد: مسئولان آزمایش طرح خود را در آذرماه ارائه کردند و در کارگروه تسهیل بررسی شد که گفتند در فاز اول آبگرم کن را ۶ماهه راه اندازی می کنیم که اگر از آذر، ۶ ماه را در نظر بگیریم، تا آخر خرداد هنوز فرصت دارند که نهایت ما اردیبهشت را در نظر گرفتیم، با این وجود هنوز ۶ ماه کامل نشده و فرصت دارند.

«هم اکنون ۱۲ اردیبهشت است اما هنوز حتی یک کارگر هم در این کارخانه مشغول به کار نشده است و حتی هیچ کدام از خطوط تولید نیز راه نیفتاده است. سوال اینجاست، کاری که در بازه زمانی ۶ ماهه انجام نشده آیا امکان دارد ظرف مدت ۱۵ روز انجا شود؟»

امکان ورود سرمایه دار جدید

ایزدی در پاسخ به این سئوال که در صورت عدم پایبندی مالک به تعهداتش چه اقداماتی انجام خواهد شد، گفت: در کنار همکاری با مالک ما گزینه های دیگری را داریم جلو می بریم.

وی افزود: در سفر تهران جلسه ای به ریاست معاون اقتصادی استاندار، با دو گروه از سرمایه گذاران که اعلام آمادگی کردند برگزار شد، نماینده مرودشت هم با یک گروه دیگر صحبت کرده، دو نفر از نمایندگان شیراز هم با یک گروه دیگر گفتگویی داشتند.

وی تاکید کرد: ما گزینه های دیگر را به شکل موازی جلو می بریم که اگر مالکان آزمایش به تعهدات خود عمل نکردند، از طریق سرمایه گذار جدید وارد شویم.

ارجاع به دستگاه قضا در صورت عدم انجام تعهدات

رئیس سازمان صمت استان با بیان اینکه تاریخ راه اندازی فاز اول تا پایان اردیبهشت، (اول خرداد) است، گفت: این فرجه های زمانی، چیزی است که تعهد دادند و امضا کردند و اگر انجام نشد ما پرونده را برای برخوردهای قضایی به قوه قضاییه می دهیم.

تولید ۱۵۰ هزار آبگرم کن ایستاد گازی در سال

محسن ربانی زاده، معاون اقتصادی استاندار فارس نیز در گفتگو با فارس از برگزاری جلسه با محوریت تعیین تکلیف کارخانه آزمایش در محل وزارت صنعت، خبر داد و گفت: در این جلسه توافق شد مدیران کنونی ظرف مدت یک هفته گزارش توجیهی فنی و اقتصادی خود را برای تولید ۱۵۰ هزار آبگرم کن ایستاده گازی در طول یکسال، ارائه دهد.

وی افزود: تولید کولر آبی با تکنولوژی جدید هم در برنامه دارند که مقرر شد تعداد و برنامه تولید آن را هم ارائه دهند

تسهیلات جدید بانک برای مالکان آزمایش!

ربانی زاده با بیان اینکه ۹۰ میلیارد تومان بدهی آزمایش به بانک ملت است، گفت: با نماینده بانک ملت، توافق شد بدهی شرکت استمهال شود و حتی در کنار آن برای سرمایه در گردش، تسهیلات جدیدی در اختیار شرکت قرار گیرد.

وی ادامه داد: تولید آبگرمکن گازی از ابتدای خرداد باید شروع شود، گرچه تکنولوژی پیشرفته ای نیست اما برای آغاز کار پذیرفته شد.

فرصت مجدد به گروه صنعتی پیام

معاون استاندار فارس گفت؛ مالکان آزمایش خیلی اعتقاد داشتند که باید امنیت سرمایه گذاری داشته باشند و از آنجا که وضعیت تراز سایر شرکت هولدینگ پیام مثبت بود، در این شرایط مجموع دریافت این بود که به این گروه فرصت مجددی برای راه اندازی آزمایش داده شود.

امید پیوستن سرمایه گذار جدید 

وی ادامه داد: توافق شد که تولیدات متنوع تر شود و حتی المقدور تولیدات خانگی باشد و مسائل زیست محیطی رعایت شود.

ربانی زاده خاطرنشان کرد: همچنین سهامداران عمده آزمایش موافق بودند که در صورت امکان سرمایه گذار جدیدی به آنها ملحق شود، صحبتهایی با دو سرمایه گذار انجام شده و اگر پس از مشاهده فضا و زیرساخت، تمایل به همکاری داشتند، به گروه پیام معرفی خواهند شد.

فاز یک آزمایش ابتدای خرداد باید تولید را شروع کند

معاون اقتصادی استاندار گفت: انبارداری درآمد مناسبی برای گروه پیام داشته و به آن دلخوش کرده اند.

این مسئول ارشد استان تاکید کرد: مجموع آنچه اکنون مشخص شده این است که آزمایش از ابتدای خرداد با تولید آبگرم کن راه اندازی شود.

وی افزود: ابتدای خرداد ایجاد اشتغال برای ۴۰ کارگر، انتهای شهریور ۲۵۰ و پایان سال ۵۰۰ کارگر، برنامه ای است که مدیران آزمایش در جهت ایجاد اشتغال متعهد شده اند.

ربانی زاده با اشاره به در خواست مالکان آزمایش برای استفاده از ظرفیتهای سایر کارخانجات هولدینگ مثل کابل سازی، گفت: تقاضا داشتند به تولید لوازم خانگی محدود نشوند که این را هم به شرط پای کار بودن پذیرفته شد.

نیاز شهرستان مرودشت به احیای آزمایش

معاون استاندار فارس با بیان اینکه همکاری ها با مجموعه پیام به شرط راه اندازی و کمک به شهرستان مرودشت است تا رونقی در این منطقه ایجاد شود.

وی گفت: به دلیل خشکسالی، از یک طرف امکان آبرسانی به کشاورزی منطقه وجود نداشته و این بخش با مشکل روبرو شده، از طرف دیگر ما هنوز نتوانسته ایم با راه اندازی تولید، ایجاد اشتغال کنیم.

معاون استاندار افزود: اگر این مسئله حل نشود پیامدهای بسیاری مانند مهاجرت، اشتغال کاذب و… خواهد داشت.

ربانی زاده خاطرنشان کرد: ما در بحث کشاورزی منطقه محدودیت ایجاد کرده و برخی موارد مثل برنج کاری را ممنوع اعلام کرده ایم در چنین شرایطی از یک خانواده چندین نفر بیکار شده اند و باید تعادل میان عرضه و تقاضای نیروی کار را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: چیزی که دلگرمم انجام شود، یک سرمایه گذار اضافه کنیم و قرارداد بلند مدت بسته شود.

معاون استاندار فارس در خصوص عدم انجام تعهدات با وجود نزدیک شدن به واپسین روزهای مهلت ۶ ماهه، گفت:

آخرین تصویری که آزمایش‌ دیدیم، تجهیزاتی مثل ترانس جوش را آورده اند و چون آبگرمکنی که برای شروع در نظر گرفته اند، تکنولوژی ساده ای دارد، گویا همین تجهیزات کفایت میکند.

ربانی زاده گفت: با وعده ۱۵۰ هزار آبگرمکن در سال، باید از ابتدای خرداد روزانه ۴۱۶ آبگرمکن ایستاده گازی با ۴۰ کارگر تولید کنند.

در سطح استان با مالکان آزمایش مدارا شده است

معاون استاندار فارس با بیان اینکه در سطح استان با مالکان آزمایش مدارا شده است گفت: باید به آنها اعلام می‌شد نمی توانند انبارداری کنند، کاربری سوله کارخانه، انبار نیست.

دادستانی و شهرداری منطقه باید مانع انبارداری می شدند تا خودشان برای استفاده از ظرفیت آنجا به فکر آوردن سرمایه گذار می افتادند.

افکار عمومی در انتظار روشن شدن وضعیت آزمایش

معاون استاندار در واکنش به درخواست فارس در خصوص بازدید خبرنگاران از کارخانه آزمایش، گفت: افکار عمومی منتظر روشن شدن وضعیت آزمایش است، از استاندار مداوم درباره دو کارخانه آزمایش و آی تی آی می پرسند.

ربانی زاده گفت: آخرین روزهای نزدیک به آغاز خرداد، مشخص می کنیم و با مالکان هماهنگ می کنیم که برای بازدید، خبرنگاران وارد کارخانه آزمایش شوند.

نبود ثبات مدیریت بیشترین فرصت برای مالکان آزمایش

از زمان بازدید رئیس جمهور از کارخانه آزمایش تا کنون، ۴ نفر در جایگاه معاون اقتصادی در استانداری فارس قرار گرفته اند.

هر کدام از این افراد نیز در ابتدا، بنا را بر مساعدت و فرصت دادن به مالکان گذاشته و درست زمانی که نیاز به شدت عمل و مقابله با وقت کشی ها مالکان آزمایش می شود، تغییر کرده اند.

نبود ثبات مدیریت در بخش اقتصادی استان، در هفت ماه اخیر بیشترین فرصت را برای تداوم وقت کشی های متولیان کارخانه آزمایش فراهم کرده است، تا جایی که در تمام هفت ماه اخیر به مماشات با آنان سپری شده و تا کنون نوبت برخورد قاطع و محکم با عاملین شرایط کنونی آزمایش نشده است.

از سوی دیگر زمان اندکی به آغاز خرداد ماه باقی مانده و شمارش معکوس برای آغار تولید در آزمایش پس از بیش از ۲۰ سال شروع شده است و طبق گفته مسؤلان، باید ۴۰ کارگر در این کارخانه مشغول به کار شوند.

با توجه به فرصت کوتاه دو هفته ای باقی مانده تا ابتدای خرداد، قاعدتا باید این افراد مشخص و پذیرش شده باشند. خبرگزاری فارس تقاضا دارد برای تصدیق عملکرد هولدینگ پیام در ایجاد اشتغال این افراد یا تعدادی از آنان جهت مصاحبه و آگاهسازی افکار عمومی معرفی شوند! همچنین با توجه به مهلت اندک باقی مانده، خط تولید نیز باید تاکنون نصب شده باشد. متاسفانه یافته های میدانی فارس نشان می دهد که کارخانه آزمایش هیچ تغییری نکرده و اتفاق خاصی نیفتاده است.

درهای کارخانه آزمایش را به روی خبرنگاران باز کنید

درهای همیشه بسته کارخانه اجازه ورود خبرنگاران و اصحاب رسانه به کارخانه را نمی دهد که مشخص شود چند درصد کارخانه برای شروع تولید بهسازی شده و چند درصد همچنان به کاربری انبار اختصاص دارد.

آغاز بازگشت آزمایش به چرخه تولید گرچه با ساخت آبگرم کن های مخزنی ایستاده و کولرهای آبی قابل پذیرش است اما کارخانه عظیم آزمایش، نمی تواند با دو محصول تقریبا منسوخ شده، حیات خود را ادامه دهد.

آزمایش نیازمند به روزرسانی تجهیزات و همراهی با تکنولوژی روز دنیا و به کار گیری همه ظرفیت کارخانه است. بر فرض آنکه هولدینگ پیام به قول خود عمل کند، اما یک خط تولید کوچک، ساده در گوشه ای از محیط وسیع کارخانه، احیای آزمایش تلقی نخواهد شد.

آزمایش را دریابید

احیای آزمایش نه تنها قدمی جدی در رشد تولید و تحقق رشد ۸ درصد اقتصادی است، بلکه به نمادی اجتماعی و فرهنگ از بازگشت امید به جامعه و افزایش اعتماد به مسئولان تبدیل شده است.

گزارش از؛ فاطمه حبیبی