به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طلوع سیدان، در ماه ابتدایی ورود این ویروس به کشور و استان فارس شاهد سخت‌گیری‌ بسیاری نظیر کنترل عبور و مرور، رعایت ویژه نکات بهداشتی از سوی مردم و تعطیلی بسیاری از اصناف بودیم که نتایج خوبی را نیز در پی داشته و شاهد کاهش آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در سطح ملی و استانی بودیم.

در ادامه کاهش آمار کرونایی، جامعه و زندگی مردم به سمت عادی شدن پیش رفت، نکات و موارد بهداشتی از جمله رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک و دستکش کمتر شد، با بازگشایی اصناف شاهد حضور بیشتر مردم در خیابان‌ها، ادارات و بانک‌ها بوده‌ایم، مسئولان نیز همچون روزهای ابتدایی به روشنگری و هشدار موارد مرتبط به کرونا نپرداختند و همه اینها دست در دست هم دادند تا طی دو هفته گذشته مجدد آمار در سطح کشور و استان بالا رفته و مجدد در بسیاری از نقاط استان فارس با وضعیت قرمز مواجه شویم.

براساس شنیده‌ها، آمار مبتلایان به کرونا در طی روزهای گذشته در استان فارس به بیش از ۴۰۰ نفر در روز رسیده و طبق اعلام رسمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز این رقم برای روز چهارشنبه ۵۲۰ نفر اعلام شد تا زنگ خطر جدی‌تر از همیشه به صدا درآید.

ناوگان حمل‌ونقل عمومی و مهمانی‌ها؛ ‌دو عامل افزایش مبتلایان به کرونا
براساس گفته‌های معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و طبق بررسی‌ انجام‌شده، بسیاری از موارد شیوع ویروس کرونا در روزهای گذشته، به استفاده از ناوگان حمل نقل عمومی و حضور دردورهمی‌ خانوادگی گزارش‌ شده است.

باوجود اجباری اعلام شدن استفاده از ماسک در ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز اما پروتکلی برای اجرای این اجبار وجود نداشته و به همین دلیل بسیاری نیز از این مهم سرپیچی کرده‌اند. در این راستا رئیس ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرداری شیراز پس از اولتیماتوم شهردار شیراز مبنی بر ضرورت رعایت موارد بهداشتی، کاهش ترددها و اعمال دوباره محدودیت‌ها، از احتمال تعطیلی سیستم حمل‌ونقل عمومی خبر داد.

نواب قائدی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: مذاکره‌هایی را با نیروی انتظامی انجام داده‌ایم تا استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی در مترو، اتوبوس و تاکسی اجباری شود بنابراین اگر مردم در این راه کمک کنند و بتوان اوضاع را کنترل کرد تعطیلی نخواهیم داشت اما اگر شرایط به همین منوال پیش رود مجبور به اعمال محدودیت و تعطیلی ناوگان حمل‌ونقل هستیم.

فارس در وضعیت بحرانی
علاوه بر شیراز، سایر شهرها و مناطق استان فارس نیز وضعیت خوبی نداشته و برخی مناطق همچون جهرم و فسا به مرز وضعیت قرمز رسیده‌اند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم طی سه هفته اخیر به میزان سه ماه گذشته در این شهرستان مبتلا به ویروس کرونا وجود داشته و آمار این شهرستان به ۹۵۰ نفر رسیده است.

وی علت رشد تعداد مبتلایان به این ویروس در شهرستان جهرم را عدم توجه به هشدارها، رفت و آمد به مناطق قرمز و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی عنوان کرد.

فرماندار ویژه فسا نیز در نشست ستاد مدیریت پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا این شهرستان ضمن اشاره به افزایش بیش از اندازه مبتلایان به کرونا در فسا، مسافرت، برگزاری مجالس عروسی و ختم همچنین کاهش حساسیت مردم از عوامل مهم افزایش شمار مبتلایان به کرونا و رسیدن این شهرستان به وضعیت قرمز و هشداردهنده است.

حسین آرگیو گفت: برخلاف پیش‌بینی‌ برخی از متخصصان داخلی و خارجی که بر این باور بود که با گرم شدن هوا ممکن است فعالیت این ویروس کاهش یابد که متاسفانه در حال حاضر شیوع این بیماری به ویژه در شهرها و استان‌های جنوبی کشور به اوج خود رسیده و طغیان کرده است و از دهم خرداد جاری به بعد، شمار مبتلایان و فوتی‌ها و ۲ برابر شده که این خود جای ناراحتی و نگرانی دارد.

در شهرستان‌های دیگر استان نیز شاهد افزایش قابل ملاحظه مبتلایان به کرونا هستیم که نشان از بی‌توجهی گسترده مردم به این ویروس کشنده دارد.

اعلام شرایط اضطراری و آماده‌باش در فارس

مهرزاد لطفی در یکصد و ششمین نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ به آمار بی سابقه بیشترین فوتی کرونا در فارس در روز گذشته اشاره کرد و هشدار داد: با توجه به افزایش آمار ابتلا به کروناویروس در استان، تعداد فوتی‌های مبتلایان رو به افزایش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه فارس در شرایط اضطراری به سر می‌برد، از درخواست برای بازگشت محدودیت‌های کرونایی در جهت جلوگیری از رشد فزاینده آمار مبتلایان به کرونا در این استان خبر داد.

لزوم عزم همگانی برای فروکش کرونا در جامعه، کروناویروس به تهدیدی خطرناک علیه بشریت تبدیل شده و برای قطع زنجیره انتقال نیاز به عزمی جدی از سوی همه مردم و کلیه اقشار جامعه می‌باشد. همگان رعایت مواردی نظیر نکات بهداشت فردی و عمومی، فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و پرهیز از عبور و مرورهای غیرضروری را می‌باید سرلوحه کار خود قرار دهند تا شاهد فروکش کردن این موج از ویروس کرونا در جامعه باشیم.
انتهای پیام/